Melkeglasset

Denne lille vakringen er 15 mnd. gammel. Han har gått i barnehagen noen måneder og har lært å helle melk i sitt eget melkeglass. Han er kjempe fornøyd med seg selv, så fornøyd at han roper hurraaaa når han får det til. Dette er mestringsfølelse og selvstendighet, det vi streber etter å gi barna.

Alle våre ettåringer får lov til skjenke melk og drikke av små glass. Hvorfor? Fordi de kan hvis vi gir dem tilliten og vi legger tilrette for mestring. Det er kjempe fin trening av øye hånd koordinasjon og konsentrasjon.

Som dere vil se heller han ut melken med vilje. Er det på trass? Er han ikke klar for det likevel? Det blir jo så mye gris og søl! Han gjør det ikke på trass, han forsker på årsak virkning og tyngdekraft. Vi vet at han er opptatt av dette, det gjenspeiler seg i andre daglige aktiviteter.

Legg merke til den fine tynne strålen han lager. Det er derfor vi voksne ikke stopper ham, han utforsker! Søl blir det, og da får vi tørke opp sammen, og denne gutten vet hvor han finner kluter.

Denne situasjonen er det vi kaller selvkorrigerende, hva skjer når all melken er på sokkene og gulvet, glasset er tomt!